Άμεση προτεραιότητα είναι το Θριάσιο. Μάιος 2009 | |
Logistics & Management, Μάιος 2009 Άμεση προτεραιότητα είναι το Θριάσιο Την επιτάχυνση των διαδικασιών κατασκευής, ίδρυσης και λειτουργίας του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο ζητεί ο πρόεδρος της Πανελληνίας Ενώσεως Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ) κ. Γιάννης Σιαμάς με τη συνέντευξη που παραχωρεί στο “Logistics & Management”. Ο κ. Σιαμάς τονίζει ότι περί τις τετρακόσιες επιχειρήσεις λειτουργούν υπό το καθεστώς της αβεβαιότητας στην περιοχή του Ελαιώνα διότι έως την ίδρυση της Μόνιμης Επιτροπής Εφοδιαστικής Αλυσίδας του υπουργείου Μεταφορών δεν υπήρξε συγκεκριμένη πολιτική για τον κλάδο. Υποστηρίζει τη μετεγκατάσταση των μεταφορικών και διαμεταφορικών επιχειρήσεων στο Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου και υπενθυμίζει πως η τελευταία παράταση παραμονής επιχειρήσεων στον Ελαιώνα λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2010. Ο πρόεδρος της ΠΕΕΔ υπογραμμίζει επίσης την ανάγκη εφαρμογής ενιαίου του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου σε κάθε δραστηριότητα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας ώστε να υπάρξει καλύτερη οργάνωση και αποτελεσματικότερη οργάνωση στις επιχειρήσεις. Δεν κρύβει τη δυσφορία της αγοράς για την καθυστερημένη έκδοση της υπουργικής απόφασης για τη λειτουργία των Εμπορευματικών Κέντρων. Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες του κλάδου αφορά στο χωροταξικό. Αντιμετωπίζουμε προβλήματα αδειοδότησης στις περιοχές που βρισκόμαστε λόγω ενός ελλιπούς θεσμικού πλαισίου αλλά και των καθυστερήσεων εκ μέρους της Πολιτείας να οργανώσει τις μεταφορικές επιχειρήσεις. Η κατάσταση αυτή προκάλεσε μία άναρχη μετακίνηση αυτών των επιχειρήσεων από άλλες περιοχές στον Βοτανικό με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί σήμερα ένα ιδιάζον καθεστώς, το οποίο όλοι καταδικάζουν αλλά όλοι δεν μπορούν να αναλάβουν και το κόστος, πολιτικό και οικονομικό, προκειμένου να το αλλάξουν. Οι επιχειρήσεις αδειοδοτούνται με το Προεδρικό Διάταγμα 79/2004, το οποίο θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση την ύπαρξη οικοδομικής αδείας γα τη χρήση σταθμού φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων. Τέτοιου χαρακτήρα άδειες στην περιοχή του Ελαιώνα δεν υπάρχουν κι όπου υπάρχουν παλαιότερες άδειες, πρέπει να γίνουν μεγάλες επενδύσεις προκειμένου να υπάρξει ανταπόκριση στις προϋποθέσεις που θέτει ο Νόμος. Στην περιοχή του Ελαιώνα λειτουργούν αυτή τη στιγμή περί τις τετρακόσιες επιχειρήσεις, οι οποίες βρίσκονται κατά κύριο λόγο σε μεταβατικό καθεστώς… Λειτουργούν με προσωρινή αδειοδότηση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010, ωστόσο δεν υπάρχει το σχέδιο της επόμενης ημέρας. Όταν ψηφίστηκε και τέθηκε σε εφαρμογή του Π.Δ. 79 έδινε σε όλες τις επιχειρήσεις τετραετή παράταση παραμονής στην περιοχή. Αυτή η παράταση έληξε στις 31 Μαρτίου 2008 αφού δεν έγιναν οι απαραίτητες κινήσεις ώστε να μετεγκατασταθούν οι επιχειρήσεις σε συγκεκριμένο χώρο και σε σύγχρονες υποδομές. Για το λόγο αυτό, δόθηκε μία επιπλέον παράταση στις προσωρινές άδειες χρήσεως έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010, δηλαδή την ίδια ημέρα που προβλέπεται έναρξη της εφαρμογής του Π.Δ. 1049Δ/95 περί αναπλάσεως της ευρύτερης περιοχής του Ελαιώνα. Ως τώρα βλέπουμε να ψηφίζονται Νόμοι και Προεδρικά Διατάγματα που λειτουργούν συμπληρωματικά προς άλλες παλαιότερες πολιτικές πρωτοβουλίες και στρατηγικές. Οι μεταφορικές εταιρείες θα μπορούσαν να έχουν μεταφερθεί σε καλύτερους και πιο λειτουργικούς χώρους αν η Πολιτεία είχε καταστρώσει ένα στρατηγικό σχέδιο προσαρμογής όλων των κλάδων της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο. Τόσο καιρό παρακολουθούμε δικαστικές διαμάχες μεταξύ υποψηφίων αναδόχων και γινόμαστε δέκτες παραφιλολογιών για τη λειτουργία των εμπορευματικών σιδηροδρόμων. Το αποτέλεσμα είναι προφανές. Το έργο δεν έχει προχωρήσει όπως προέβλεπαν τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες έχουν εγκλωβιστεί στις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που προκαλούν τρίτοι παράγοντες πέρα από την αγορά των Logistics, ενώ εξακολουθεί να υπάρχει αβεβαιότητα σχετικώς με την τύχη εκατοντάδων επιχειρήσεων που βρίσκονται στον Ελαιώνα. Αν δεν είναι αυτό ένα σοβαρό πρόβλημα με οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές πτυχές, τότε ποιο είναι το ζήτημα, αν θα κάνει εμπορικά κέντρα σε άδεια οικόπεδα ο ΟΣΕ; Ο Γενικός Χωροταξικός Σχεδιασμός και ο Ειδικός Χωροταξικός Σχεδιασμός για τη Βιομηχανία ορίζουν πως οι επιχειρήσεις του κλάδου, επομένως και όλα τα μέλη της Πανελλήνιας Ενώσεως Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς που οργανώνουν την υποστήριξη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, πρέπει να εγκατασταθούν σε κομβικές εγκαταστάσεις. Βασική προτεραιότητα για όλους μας είναι η λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο το συντομότερο δυνατόν διότι μόνον έτσι θα οργανωθεί με τον καλύτερο τρόπο η αγορά. Κι όλα αυτά πρέπει να γίνουν εγκαίρως πριν ξεπεραστούμε από τον ανταγωνισμό.
Δεν νομίζω πως υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι τέτοιο. Έχουν σημειωθεί τόσες καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος τόσο για την ολοκλήρωση των κατασκευών, όσο και για την κατάρτιση συγκεκριμένου σχεδίου για τη μεταφορά των διαμεταφορικών και των μεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν ζητούμε από το κράτος να δώσει χρήματα, όπως ενδεχομένως κάνουν κάποιοι συνδικαλιστές των ΔΕΚΟ και του Δημοσίου. Εμείς έχουμε συγκεκριμένη στόχευση και ζητούμε να οργανωθεί η Εφοδιαστική Αλυσίδα για να αυξήσουμε το έργο μας, να εγγυηθούμε τις θέσεις εργασίας που διατηρούμε και να γίνουμε περισσότερο ανταγωνιστικοί αλλά και εξωστρεφείς. Αυτή τη στιγμή η Επιτροπή προσπαθεί να καταγράψει τα προβλήματα που διαπιστώνονται, προτείνει λύσεις, προωθεί την ίδρυση των Εμπορευματικών Κέντρων και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τις οδικές μεταφορές, ενώ ταυτοχρόνως προσπαθεί να οργανώσει τον κλάδο. Θεωρώ πως για το διάστημα της λειτουργίας της, αυτή η επιτροπή έχει καταφέρει να κάνει τη διαφορά. Αυτήν την αίσθηση έχουν αποκομίσει κατ’ αρχήν οι επιχειρηματίες, τα στελέχη και οι επαγγελματίες που παρακολουθούν τις δραστηριότητές της. Το θετικό είναι πως στην επιτροπή συμμετέχουν στελέχη από τα τέσσαρα συναρμόδια υπουργεία. Υπάρχουν εκπρόσωποι από τα υπουργεία Οικονομίας, Ανάπτυξης, Μεταφορών και Εμπορικής Ναυτιλίας. Η λειτουργία της Μόνιμης Επιτροπής με αυτή τη μορφή βοηθά τον συντονισμό των διαδικασιών και των υπηρεσιών ενώ παράλληλα κωδικοποιεί την «πολυνομοθεσία» προκειμένου να εξεύρει λύσεις που θα διευκολύνουν την αγορά.
Αν θέλουμε να εξετάσουμε το θεσμικό επίπεδο θα διαπιστώσουμε ότι στο υπουργείο Μεταφορών υπάγονται μόνο οι μεταφορείς. Ωστόσο οι άλλες κατηγορίες επαγγελματιών της Εφοδιαστικής Αλυσίδας όπως είναι οι διαμεταφορείς και όσοι εκτελούν εργασία σε αποθηκευτικούς χώρους εντάσσονται στο παλαιό υπουργείου Εμπορίου, τη σημερινή γ.γ. Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης. Δυστυχώς δεν υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση, την οποία ζητεί ο κλάδος εδώ και χρόνια.
Για να φθάσουμε στο επίπεδο αυτό όμως, θα πρέπει να δούμε ποιοι εντάσσονται στην Εφοδιαστική Αλυσίδα. Οι επαγγελματίες του χώρου πρέπει να πάρουν μία «ταυτότητα» ώστε να συνυπάρχουν όλοι υπό μία ενιαία αρχή. Ίσως η Μόνιμη Επιτροπή αποτελεί το πρώτο στάδιο για να μορφοποιηθεί ο κλάδος και να λειτουργήσει ενιαία ώστε να λυθούν κατ’ αρχήν τα πρακτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν η αγορά, οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες. Δεν μας ενδιαφέρει αν θα ανήκουμε στο ένα ή στο άλλο υπουργείο. Βασικό ζήτημα για εμάς είναι η οργάνωση του κλάδου, η οποία σ’ αυτή τη φάση αποτελεί αρμοδιότητα του υπουργείου Μεταφορών. Θα ήταν παράδοξο τόσο για τους μεταφορείς και τους διαμεταφορείς, όσο και για τις εταιρείες αποθήκευσης να αντιμετωπίσουν με γραφειοκρατική αντίληψη το σοβαρό έργο που γίνεται αυτή τη στιγμή και να μην αντιληφθούν πως μόνο με συναίνεση και συνεργασία θα επιτύχουμε τους κοινούς στόχους μας.
|
|
Αρθρογραφία |
---|
Το Deal Cosco - HP, Οκτώβριος 2012 14/10/2014 |
Περιφερειακό Αναπτυξιακό Μοντέλο, Οκτώβριος 2012 14/10/2014 |
Ιδιωτικοποίηση λιμένων της χώρας, Σεπτέμβριος 2012 14/10/2014 |
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ιδιωτικοποιήσεις, Ιούλιος 2012 14/10/2014 |